Zo was Utrecht
Mijmeringen over de Domstad in vroeger tijden
Vanaf 1921 is er de verkeersagent:
Midden op de Smakk'laarsbrug
Vind je weer die heuvel terug
Die genoemd wordt in de krant
't Middelpunt van Nederland
Daar bevindt zich nu een smeris
Die met and'ren in de weer is
Om dat domme volk te leren
Hoe je toch wel moet passeren
Westerbrug vanaf Nieuwekade tijdens de bouw in 1938 | We kijken naar de Weerdsingel WZ en begin Oudenoord. Tot dan toe had hier een overhaalschuitje dienst gedaan. De brug was nodig als verbinding met de Jacobsstraat in aanleg tussen Vredenburg en Oudenoord #singelrondutrecht
Laan van Minsweerd in 1938 en 2014. Bij Frans Halsstraat. Met woningen uit de jaren 20. In 1942 werd rijksweg 222 aangelegd. In de volksmond 'de nieuwe weg'. Eerst deels op maaiveldhoogte. In 1963 verhoogd. Door verkeerstoename kwamen er in 1983 geluidsschermen #vervoerinutrecht
Verdwenen stadsbeeld - 1938 | Vanaf de Nieuwekade, de Westerbrug over de Westerstroom. (Hier ligt nu de Monicabrug). Met aan weerszijden de Weerdsingel W.Z, richting de broodfabriek Korenschoof. Hier ligt nu de Oudenoord #singelrondutrecht
Vleutenseweg. In 1931 een landweg langs de Vleutensche Wetering, waarop tuinders hun waren per schip naar de stad brachten. Rechts in 1984 is het landelijk karakter allang verdwenen. De Wetering is een brede verkeersweg. Links 't Majellapark en verderop woningen #vervoerinutrecht
Vleutenseweg. In 1931 een landweg langs de Vleutensche Wetering, waarop tuinders hun waren per schip naar de stad brachten. In 1984 verdween het landelijk karakter. De Wetering is een brede verkeersweg. Links het Majellapark en verderop woningen. Rechts de Dom #vervoerinutrecht
Vanaf de hoek in de Nieuwekade - Jaren zeventig | Betonnen urinoir (alleen voor kerels....) tegenover de Weerdsluis #singelrondutrecht
Ledig Erf is eind jaren dertig druk. Het verkeer komt en gaat naar Gansstraat, Wester- en Oosterkade, Catharijne- en Tolsteegsingel. Het is verbreed en er kwam een verkeerspleintje. Het verkeer bestond uit (bak)fietsers, wandelaars, bussen en (nog weinig) auto's #vervoerinutrecht
Wijk C - De Nieuwekade in 1904. De fabriek van Van Rijn's Mosterd- en Azijn was hier tot begin jaren zestig actief. In 1968 afgebroken #singelrondutrecht
Wijk Oog in Al. Een verkeersagent regelt de drukte op de Leidseweg in de jaren dertig. Naast de sluis, bij de kruising met de Kanaalweg. Rechts de ophaalbrug, het brugwachtershuis en zicht op Park Oog in Al #vervoerinutrecht
In 1837 brak de Stadskraan bij de Stadhuisbrug, bij het ophijsen van de kariatiden voor de Winkel van Sinkel. Er werd een nieuwe plek gevonden voor de kraan op de Nieuwekade. Links de Bemuurde Weerd. De foto is van kort na 1895. Toen werd de watertoren gebouwd #singelrondutrecht
Duik in Utrecht's veelomvattende geschiedenis met de brede boekencollectie van Amazon.nl. Reis terug in de tijd, ontdek de monumenten, beleef de verhalen en ervaar de gebeurtenissen die de ziel van deze betoverende stad vormen. Ga vandaag nog op ontdekkingstocht door Utrecht's rijke historie met Amazon.nl!
Bron foto: Etiket van Hoonte, Drukkerij, Willemstraat 15 te Utrecht uit de collectie van Het Utrechts Archief.
Spoorbrug over de Leidsche Rijn vanaf de Leidseweg, tegenwoordig Van Sijpesteijnkade. Langs het water een smal voetpad richting het Stationsplein. Rechts de overweg voor paard en wagens, handkarren, fietsers e.o. In 1908 kwam hier een verkeerstunnel #vervoerinutrecht
Nieuwekade in 1933 vanaf de Oudegracht. De stadskraan is verdwenen. Hier werden vroeger de goederen uit de schepen gelost en gewogen. Twee kinderen staan nieuwsgierig te kijken in het ruim van een vrachtschip. Tegenover het urinoir staat nog het waaggebouw #singelrondutrecht
Neude - 1925. De Potterstraat werd verbreed, omdat de straat het toegenomen verkeer niet meer kon verwerken. Hierdoor kwam het in 1924 geopende hoofdpostkantoor met zijn zijgevel aan de straat te liggen. De rails van de tram werd in 1929 naar het midden verlegd #vervoerinutrecht
Weerdsingel WZ met sluis en ophaalbrug vanaf de Nieuwekade in 1830. Achter 't hoekhuis de masten v.e schip. Onder dit huis een werfkelder. Links leidt een trap naar 't water met o.m een trekschuit. Het houten huisje is een poepdoos (J. H. Verheijen 1778-1848) #singelrondutrecht
Stationsplein 1957. Het eerste zebrapad was beveiligd met oranjebollen. Uitvinding van de Engelse staatsman Here Belisha en door Veilig Verkeer Nederland knipperbollen genoemd. In Nederland in 1962 afgeschaft, maar in Engeland zijn de 'Belisha beacons' er nog #vervoerinutrecht
Vanaf Weerdsingel WZ in 1938. Bouw van de Westerbrug (nu ligt hier de Monicabrug) en zicht op de Nieuwekade. Vóór de doorbraak ten behoeve van de aanleg van de Jacobsstraat, waarvoor een groot deel van Wijk C werd gesloopt. Bij de bomen het Oranjepark in Wijk C #singelrondutrecht
Amsterdamsestraatweg - 1930. In 1925 werd er een voetgangerstunnel onder het spoor aangelegd. Maar auto's en trams moesten nog steeds voor de vaak gesloten overweg wachten. Pas in 1941 werd de spoorlijn verhoogd waardoor het verkeer onder de spoortunnel door kon #vervoerinutrecht
Van oudsher was de jaarlijkse paardenmarkt op het Catharijneveld. Voor de bouw van de Vredenburg in 1529 week de markt uit naar een terrein nabij de Jacobikerk. Voortaan Paardenveld genoemd, met maandelijks markt. Giuseppe Roverso, Oudegracht 6 #singelrondutrecht #lantaarnconsole
Stationswijk in 1948. Vanaf de Stationsstraat inkijk in de Stationsdwarsstraat, met op de achtergrond de Westerstraat. Hier waren de haltes van het streekvervoer. De tram van de NBM rijdt nog v.v. naar Zeist. Deze wijk verdween in 1970 voor de bouw van HC #vervoerinutrecht
Paardenveld - 1928 | Het lossen van schepen met groente en fruit. Na de bouw van het veilinggebouw in 1909 was het soms zo druk dat schippers uren moesten wachten voor een losplaats. In 1928 werd de groente- en fruitveiling verplaatst naar de Croeselaan #singelrondutrecht
Vredenburg in 1924, met een autobusstation voor de bussen van het streekvervoer. Op de achtergrond de Korenbeurs. In 1926 gesloopt voor de bouw van de Jaarbeurs. Het busstation werd verplaatst naar de Rijnkade achter de Schouwburg; later naar het Leidseveer #vervoerinutrecht
Katharijne Poort in 1749. Zicht op Paardenveld met de molens Rijn en Son en De Meiboom. Rechts v.d Poort stond op het voormalig bastion Vredenburg, molen De Fortuin. Duidelijk zichtbaar is, dat de stadswal er nog staat. Rond 1845 is de Catharijne Poort gesloopt #singelrondutrecht
Oudegracht 1896. Eeuwenlang een belangrijke verkeersroute. Er werden schepen geladen en gelost. Nadat in de tweede helft van de 19e eeuw veel vervoer al door de trein was overgenomen en in de loop van de 20e eeuw door wegtransport, werd het stiller op de werven #vervoerinutrecht
De Molenbrug in 1964 | Over de Stadsbuitengracht naar het Paardenveld. Op de achtergrond Waterstraat en Jacobikerk #singelrondutrecht
Laat je meevoeren door de tijd met de boeken van bol.com! Verken Utrecht's rijke verleden, van Romeinse voetafdrukken tot hedendaagse hoogtepunten. Ontdek de architectonische parels, het culturele erfgoed en de verhalen die de stad hebben gevormd. Kies jouw perfecte geschiedenisboek en laat je inspireren door de fascinerende reis door Utrecht's geschiedenis!
Bron afbeelding: Reclame-etiket van W. Anton Abels, Boekdrukkerij en Kantoorboekenfabriek, Oudegracht 193 te Utrecht, met een silhouet van de stad en een afbeelding van een opengeslagen boek uit de collectie van Het Utrechts Archief.
De Parkstraat in 1910, vanuit de richting Nachtegaalstraat, met op achtergrond de Maliesingel. Links een landauer. Vervoer in de stad ging nog vaak in deze koetsen bespannen met één paard. Onder meer de dokter en de dominee kwamen met dit rijtuig op huisvisite #vervoerinutrecht