Zo was Utrecht
Mijmeringen over de Domstad in vroeger tijden


Leidseveer - 1938. Rechts modemagazijn Vinke. Links op hoek Catharijnesingel - Vleutenseweg (sinds 1948 ook Leidseveer) wordt café De Beurs gesloopt. Lijn 3 gaat naar het Centraal Station. In dat jaar werden alle gemeentetrams vervangen door bussen #singelrondutrecht


Leidseveer - 1961 | Verdwenen stuk stad: in het midden de Jaarbeursgebouwen, met rechts de Leidseweg met het gebouw 'De Utrecht'. Alleen de beeldengroep is er nog boven de doorgang van de Leidseveertunnel #singelrondutrecht


Leidseweg tussen Stationsplein en Vredenburg in 1968 | Links de Leidsche Rijn met het Leidseveer. Rechts de Stationswijk. Op de achtergrond de Catharijnebrug over de Stadsbuitengracht naar de binnenstad met rechts de Jaarbeursgebouwen #singelrondutrecht


Dit was Utrecht in 1968 | Een verdwenen stadsdeel met links het Vredenburg en rechts het Centraal Station. Onderin het Leidseveer grenzend met de Leidseweg aan de Stationswijk en met de oorspronkelijke Singel (Stadsbuitengracht) waarlangs de Jaarbeursgebouwen #singelrondutrecht


Leidseveer - 1955 | Monument uit 1948. Tgv. het regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina; 1900-jarig bestaan v.d. stad en 50e Jaarbeurs. De 'blote' beelden werden snel verwijderd, omdat ze 'het verkeer' afleidden. Waar de Jaarbeurs staat is nu TivoliVredenburg #singelrondutrecht


Leidseveer - Jaren 50 | Vanaf de rotonde, met de Catharijnebrug naar het Vredenburg en rechts het Jaarbeursgebouw met links het 'Vinke' gebouw. Er reden nog weinig auto's. De binnenstad was het domein van de fietsers #singelrondutrecht


Smakkelaarsveld - 1956 | Vanaf de Jaarbeurs. Rotonde op de Smakkelaarsbrug, op voorgrond de Catharijnebrug. Rechts is nog de kale plek te zien op de hoek met het Leidseveer en de Catharijnesingel, ontstaan door het geallieerd bombardement op het station in 1944 #singelrondutrecht


Leidseveer - 1949 | Op achtergrond Catharijnekade; Catharijnebrug naar Vredenburg en de Jaarbeursgebouwen aan de Rijnkade #singelrondutrecht


Leidseweg - 1963 | Leidsche Rijn, met op achtergrond Smakkelaarsbrug; Vredenburg en Jaarbeursgebouwen. Rechts 'De Utrecht' #singelrondutrecht


Leidseveer - 1958 | De rotonde, met op achtergrond Jaarbeursgebouwen aan het Vredenburg; rechts de Leidseweg #singelrondutrecht


Hoek Rijnkade / Vredenburg - 1965 | Links Jaarbeurs; rechts Catharijnebrug. Op achtergrond Stationswijk langs Catharijnesingel #singelrondutrecht

Ontdek de veelzijdige geschiedenis van Utrecht met Amazon.nl's uitgebreide collectie boeken. Reis door de tijd en leer over de monumenten, verhalen en gebeurtenissen die deze prachtige stad definiëren. Begin vandaag nog met het verkennen van Utrecht's verleden bij Amazon.nl!
Bron foto: Etiket van Hoonte, Drukkerij, Willemstraat 15 te Utrecht uit de collectie van Het Utrechts Archief.


Leidseveer - 1970 | Links richting Vredenburg. Rechts, bijna voltooide sloop van de Jaarbeursgebouwen aan de Rijnkade #singelrondutrecht


Vanaf Catharijnebrug naar Willemsbrug - 1968 | Links Rijnkade met Jaarbeursgebouw; rechts Catharijnesingel langs Stationswijk #singelrondutrecht


Vredenburg vanaf hoek Catharijnekade - 1950 | Het is Jaarbeurs en dat veroorzaakt een flinke verkeersdrukte in de binnenstad #singelrondutrecht


Dagelijks leven in Utrecht - 1932 | Vredenburg richting Catharijnebrug en Leidseveer. Links de Jaarbeurs #singelrondutrecht


Vanaf Catharijnesingel, de Catharijnebrug - 1968 | Links naar het Vredenburg. Met links op de hoek het 'Vinke' gebouw. Zicht op het Jaarbeursgebouw aan de overzijde langs de Rijnkade #singelrondutrecht


Catharijnebruggen - 1928 | In 1925 besloot de raad naast de al bestaande brug uit 1908 een tweede brug te bouwen om het toegenomen verkeer te kunnen verwerken. Deze tweede brug werd in 1928 geopend. Op achtergrond het Vredenburg; rechts het 1e Jaarbeursgebouw #singelrondutrecht


Centraal Station - 1979 | Links het Beatrixgebouw aan het Jaarbeursplein en rechts Hoog Catharijne. In het midden Station en Traverse, rechts het deel van het winkelcentrum dat op de plaats staat van de vroegere Stationswijk. Op achtergrond Pijlsweerd en Ondiep #singelrondutrecht


Verdwenen stadsbeeld - Leidseveer 1956 | Vanaf de Leidseveertunnel rechts de Leidseweg met 'De Utrecht'; daarnaast de Jaarbeurs op het Vredenburg; dan het Vinkegebouw (wat er nog staat!); links de winkelzijde van het Leidseveer. Bus 3 is op weg naar het Station #singelrondutrecht


Dagje Utrecht! Eerst bij het VVV, op de Rijnkade naast de Jaarbeurs, een plattegrondje en informatie gehaald. En nu de stad in! Verzonden in 1935 #singelrondutrecht


Smakkelaarsbrug/Leidseveer - 1948 | Onthulling monument tgv het gouden regeringsjubileum van Koningin Wilhelmina; 1900-jarig bestaan van de stad en 50e Jaarbeurs. Beelden geloof, moed, beleid en trouw zijn van verschillende beeldhouwers, waaronder Pieter d'Hont #singelrondutrecht

Utrecht's verleden, bij bol.com ontrafeld! Ontdek de fascinerende geschiedenis van Utrecht, van de Romeinse tijd tot het heden, met de uitgebreide collectie boeken bij bol.com. Duik in het rijke culturele erfgoed, bewonder de architectuur en beleef de verhalen die deze prachtige stad gevormd hebben. Vind jouw perfecte geschiedenisboek en laat je inspireren door Utrecht's verleden!


Rijnkade - 1905 | De Fruithal en Korenbeurs. Beiden maakten in de jaren twintig plaats voor de Jaarbeurs, welke weer begin jaren zeventig plaats maakte voor het Muziekcentrum en HC. In 2013 kwam het TivoliVredenburg gereed. De foto is genomen waar nu de trap is #singelrondutrecht


Vleutenseweg in 1930 / Sinds 1948 Leidseveer. De binnenhaven met aanlegplaats, achter de houten palen, is in 1929 gedempt. Op het terrein staan autobussen geparkeerd. Rechts gebouw 'De Utrecht' aan de Leidseweg. Op achtergrond de Jaarbeurs. Nu TivoliVredenburg #singelrondutrecht


In 1967 loop ik de Rijnkade uit, langs de Jaarbeurs en VVV waar de rondvaartboten vertrekken de Catharijnebrug over. Op hoek Leidseveer haal ik bij Jamin een ijsje en ga via de Catharijnesingel, langs Stationswijk, naar Moreelse park. Via de Willemsbrug terug #singelrondutrecht


Utrecht in oude ansichten | Kranskade in 1900
-
We kijken, vanaf waar nu de Monicabrug ligt, links naar de Nieuwekade. Rechts de Weerdsingel Westzijde, met verderop de ingang naar de Singelstraat
-
In 1840 werd aan de Oostzijde van het Paardenveld, aan de rand van Wijk C, de Stoombierbrouwerij Krans opgericht
-
De Nieuwekade (de Kaai), met aan de overkant de Weerdsingel, werd in de volksmond de Kranskade genoemd
-
Utrecht kende in die tijd talloze brouwerijen. Het bier van Krans had veel afnemers bij zo'n 30 buurtcafé's in de stad -
-
Er waren hier langs het water meer bedrijven gevestigd, zoals de mosterdfabriek van Van Rijn, vandaar de scheepvaartdrukte met vooraan een aangelegde stoomsleepboot
-
Verderop in de bocht bij het Paardenveld stonden de molens Rijn en Son en de Meiboom. Beiden zijn rond 1912 gesloopt. (Rijn en Zon herrees later aan de Adelaarstraat)
-
Tegenover de Singelstraat voer een overhaalschuitje voor voetgangers. In 1939 kwam de Westerbrug (nu Monicabrug)
-
De Stadsbuitengracht was onderdeel van de Keulse Vaart een drukke scheepvaartroute, die Amsterdam verbond via o.m. Vecht en Vaartsche Rijn, naar de Lek bij Vreeswijk richting Keulen
-
De Krans was de laatste bierbrouwerij in de stad. In 1930 werd de vestiging aan de Nieuwekade opgeheven
-
#utrechtcentrum #domstad #wijkc