Zo was Utrecht
Mijmeringen over de Domstad in vroeger tijden
De Oudegracht in 1928. Een bestelwagen voor de winkel van de Stoomververij en Chemische Wasscherij firma gebr. Hoeksema. Het bedrijf lag aan de Jutfaseweg en had ook een winkel in de Nachtegaalstraat, Voorstraat en aan de Amsterdamsestraatweg #vervoerinutrecht #oudegracht
Een lome warme namiddag op het Janskerkhof in 1965 #zomerinutrecht
Zomer in Utrecht | Sloep passeert Twijnstraat aan de Werf. Met een heuse kaptein aan het roer.... #oudegracht
Oudegracht met inkijk in de Geertestraat in 1895. Links op de hoek Slijterij 'De Morgen', werd later Café 'De Morgenster'. Rechts op de hoek pand 'Grijsesteijn', bood onderdak aan een smederij en later een bakkerij. Op de Geertebrug staat nog een baliekluiver... #oudegracht
Voorstraat vanaf de Neude. Links Loef Berchmakerstraat. Verzonden in 1928 | Die ene auto vormt geen belemmering voor de voetgangers. Eén man staat zelfs breeduit midden op straat. Weinig fietsers, er wordt er één bekeurd. Vanuit Voorstraat nadert de tram #vervoerinutrecht
Oudegracht 333 (± 1930) Hier woonde schrijfster Ina Boudier Bakker (1875 - 1966). Schreef hier een groot deel van haar werk. Onder meer de roman 'De klop op de deur'. Kortste recensie van Jan Engelman: Niet open doen! #oudegracht
Westerkade - 1924. Rivierenwijk groeide en de drukte bij de Jeremie overgang voor de lijn Utrecht-Arnhem nam toe. Er werd veel 'gejeremieerd' als de bomen weer eens lang dicht waren. De voetgangerstunnel bracht in 1924 uitkomst. In 1937 kwam er de verkeerstunnel #vervoerinutrecht
Ga op een tijdreis met de boekencollectie van Bol.com! Ontdek Utrecht's kleurrijke geschiedenis, van Romeinse sporen tot moderne meesterwerken. Verken de architectonische juweeltjes, het culturele erfgoed en de intrigerende verhalen die de stad uniek maken. Vind jouw ideale geschiedenisboek en laat je inspireren door de boeiende saga van Utrecht's verleden!
Bron afbeelding: Interieur van boekhandel Jur Oskamp op Voorstraat 84, Utrecht, vastgelegd op 19-08-1983 door de Fotodienst GAU. De tegeltableaus dateren uit 1917 toen het pand een slagerswinkel was. Afbeelding met dank aan Het Utrechts Archief (Catalogusnummer 72779).
1938. Vanaf de Westerdijk (nu Oudenoord) zicht op de Westerbrug over de Westerstroom uitkomend op de Stadsbuitengracht. Er lag nog geen (Monica)brug en de Jacobsstraat was er nog niet. Op achtergrond de Nieuwekade, met Wijk C en Jacobikerk en links de Domtoren #singelrondutrecht
Vanaf 1921 is er de verkeersagent:
Midden op de Smakk'laarsbrug
Vind je weer die heuvel terug
Die genoemd wordt in de krant
't Middelpunt van Nederland
Daar bevindt zich nu een smeris
Die met and'ren in de weer is
Om dat domme volk te leren
Hoe je toch wel moet passeren
Westerbrug vanaf Nieuwekade tijdens de bouw in 1938 | We kijken naar de Weerdsingel WZ en begin Oudenoord. Tot dan toe had hier een overhaalschuitje dienst gedaan. De brug was nodig als verbinding met de Jacobsstraat in aanleg tussen Vredenburg en Oudenoord #singelrondutrecht
Laan van Minsweerd in 1938 en 2014. Bij Frans Halsstraat. Met woningen uit de jaren 20. In 1942 werd rijksweg 222 aangelegd. In de volksmond 'de nieuwe weg'. Eerst deels op maaiveldhoogte. In 1963 verhoogd. Door verkeerstoename kwamen er in 1983 geluidsschermen #vervoerinutrecht
Verdwenen stadsbeeld - 1938 | Vanaf de Nieuwekade, de Westerbrug over de Westerstroom. (Hier ligt nu de Monicabrug). Met aan weerszijden de Weerdsingel W.Z, richting de broodfabriek Korenschoof. Hier ligt nu de Oudenoord #singelrondutrecht
Vleutenseweg. In 1931 een landweg langs de Vleutensche Wetering, waarop tuinders hun waren per schip naar de stad brachten. Rechts in 1984 is het landelijk karakter allang verdwenen. De Wetering is een brede verkeersweg. Links 't Majellapark en verderop woningen #vervoerinutrecht
Vleutenseweg. In 1931 een landweg langs de Vleutensche Wetering, waarop tuinders hun waren per schip naar de stad brachten. In 1984 verdween het landelijk karakter. De Wetering is een brede verkeersweg. Links het Majellapark en verderop woningen. Rechts de Dom #vervoerinutrecht
Vanaf de hoek in de Nieuwekade - Jaren zeventig | Betonnen urinoir (alleen voor kerels....) tegenover de Weerdsluis #singelrondutrecht
Ledig Erf is eind jaren dertig druk. Het verkeer komt en gaat naar Gansstraat, Wester- en Oosterkade, Catharijne- en Tolsteegsingel. Het is verbreed en er kwam een verkeerspleintje. Het verkeer bestond uit (bak)fietsers, wandelaars, bussen en (nog weinig) auto's #vervoerinutrecht
Wijk C - De Nieuwekade in 1904. De fabriek van Van Rijn's Mosterd- en Azijn was hier tot begin jaren zestig actief. In 1968 afgebroken #singelrondutrecht
Wijk Oog in Al. Een verkeersagent regelt de drukte op de Leidseweg in de jaren dertig. Naast de sluis, bij de kruising met de Kanaalweg. Rechts de ophaalbrug, het brugwachtershuis en zicht op Park Oog in Al #vervoerinutrecht
In 1837 brak de Stadskraan bij de Stadhuisbrug, bij het ophijsen van de kariatiden voor de Winkel van Sinkel. Er werd een nieuwe plek gevonden voor de kraan op de Nieuwekade. Links de Bemuurde Weerd. De foto is van kort na 1895. Toen werd de watertoren gebouwd #singelrondutrecht
Duik in Utrecht's veelomvattende geschiedenis met de brede boekencollectie van Amazon.nl. Reis terug in de tijd, ontdek de monumenten, beleef de verhalen en ervaar de gebeurtenissen die de ziel van deze betoverende stad vormen. Ga vandaag nog op ontdekkingstocht door Utrecht's rijke historie met Amazon.nl!
Bron foto: Etiket van Hoonte, Drukkerij, Willemstraat 15 te Utrecht uit de collectie van Het Utrechts Archief.
Spoorbrug over de Leidsche Rijn vanaf de Leidseweg, tegenwoordig Van Sijpesteijnkade. Langs het water een smal voetpad richting het Stationsplein. Rechts de overweg voor paard en wagens, handkarren, fietsers e.o. In 1908 kwam hier een verkeerstunnel #vervoerinutrecht
Nieuwekade in 1933 vanaf de Oudegracht. De stadskraan is verdwenen. Hier werden vroeger de goederen uit de schepen gelost en gewogen. Twee kinderen staan nieuwsgierig te kijken in het ruim van een vrachtschip. Tegenover het urinoir staat nog het waaggebouw #singelrondutrecht
Neude - 1925. De Potterstraat werd verbreed, omdat de straat het toegenomen verkeer niet meer kon verwerken. Hierdoor kwam het in 1924 geopende hoofdpostkantoor met zijn zijgevel aan de straat te liggen. De rails van de tram werd in 1929 naar het midden verlegd #vervoerinutrecht
Weerdsingel WZ met sluis en ophaalbrug vanaf de Nieuwekade in 1830. Achter 't hoekhuis de masten v.e schip. Onder dit huis een werfkelder. Links leidt een trap naar 't water met o.m een trekschuit. Het houten huisje is een poepdoos (J. H. Verheijen 1778-1848) #singelrondutrecht
Stationsplein 1957. Het eerste zebrapad was beveiligd met oranjebollen. Uitvinding van de Engelse staatsman Here Belisha en door Veilig Verkeer Nederland knipperbollen genoemd. In Nederland in 1962 afgeschaft, maar in Engeland zijn de 'Belisha beacons' er nog #vervoerinutrecht