Zo was Utrecht
Mijmeringen over de Domstad in vroeger tijden
Verdwenen stadsbeeld - 1940 | Het Leidseveer met rotonde, gezien vanuit de pas geopende Leidseveertunnel. Links de 1e Daalsedijk. De huizenrij op de achtergrond is begin jaren zeventig vervangen door troosteloos beton #vervoerinutrecht
De manufacturenwinkel van N.W Hendriksen in 1890 tegenover de Jansbrug #oudegracht #verdwenenwinkelsinutrecht
De Weerdsingel O.Z. Op de voorgrond de rotonde voor de Noorderbrug in 1936. Tramlijn 1, richting het Centraal Station, stopt zo dadelijk bij de met paaltjes omzoomde halteplaats. Rechts daarvan een krantenkiosk, waar je nog een krant kunt halen voor in de tram #vervoerinutrecht
In 1957 was er nog geen voetgangersgebied in de binnenstad. Voor het wandelend winkelpubliek was het hier langs de gracht stoep op, stoep af, en uitkijken dat je niet van de sokken gereden werd, want de auto had nog vrij baan #oudegracht
Dagelijks leven in Utrecht - 1965 | De rotonde op de kruising van Vleutenseweg en Thomas à Kempisweg (voorgrond). Op achtergrond de Spinozaweg #vervoerinutrecht
In 1924 kwam het postkantoor gereed. De Potterstraat moet nog worden verbreed. Het zou nog jaren duren (tot 1928) voordat J. de Waal & Zoon, gespecialiseerd in glas- en verfwaren, zijn pand opgaf en verhuisde naar een pand aan de Bemuurde Weerd #oudegracht
Fiets 'chaos' anno 1952 op het kruispunt van de Leidseweg met het Stationsplein. Achter het 'Vinke' gebouw krijgt de Jacobikerk sinds de zomerstorm in 1674 eindelijk weer een torenspits #vervoerinutrecht
Tussen de bioscoop en de Augustinuskerk staat het huis met de naam 't Vagevuur uit de 17e eeuw. De kerk staat er pas vanaf 1840. Het middeleeuwse huis aan de ander zijde werd in 1913 een bioscoop. Sindsdien noemt men dit lage pand spottend het huis tussen hel en hemel #oudegracht
De Nachtegaalstraat in de jaren vijftig. Vanaf het Maliebaan kruispunt. Zijn die sjieke auto's op weg naar de Emmalaan....? #vervoerinutrecht
1932 | Interieur van de bioscoop Rembrandt: de hal en de loketten. Begonnen in 1913 in een verbouwd herenhuis. In 1919 werd het pand ingrijpend veranderd. De vernieuwde bioscoop/het theater straalde zowel buiten als binnen grote grandeur uit vergelijkbaar met het Tuschinski Theater in Amsterdam #oudegracht
Voorstraat - Jaren dertig. Links ingang Boothstraat. Rechts winkels met : banketbakkerij, huishoudelijke artikelen; rijwielonderdelen; kruidenier, enz. Er ligt nog rails. Echter, de Gemeentetram is in 1938 opgeheven. De tram naar Zeist bleef tot 1949 rijden #vervoerinutrecht
Oudegracht, nabij de Drakenburgstraat - 1950 | Toen was het op zaterdagmiddag ook al gezellig op de werven, met de straatmuzikanten 'De Volendammers' #oudegracht
Vanaf augustus 1973 werd het mogelijk om de stad van het water af te bekijken. Door aan de Vismarkt, naast de Kalisbrug, een motorbootje te huren en door de grachten te varen #vervoerinutrecht
Je aarzelt even, voordat je hier aanbelt op nr. 357. Hier woonden, in drie huizen op een rij, in de 17e en 18e eeuw doodgravers. In de werfkelders onder deze panden werden doden opgebaard in afwachting van begrafenis of balseming. Het waren rijke mensen, die zich dit konden permitteren #oudegracht
Domplein ca. 1900 | Met de paardentram onder de Domtoren door #vervoerinutrecht
Bezembrug, jaren twintig | Nee, echt dit was een gewone doordeweekse dag #oudegracht
Stationshal - zomer 1967 | Drukte in de vertrekhal tijdens uittocht voor de zomervakantie. Zo is er een 8-daags abonnement - de Kriskraskaart - waarmee je voor f.40,- door heel Nederland reist. In 1969 introduceert NS een variant voor jongeren, de Tienertoerkaart #vervoerinutrecht
Vanaf de Stadhuisbrug in 1953 | Werfmuur langs de Oudegracht. Op de werf toegang via het wed naar de Ganzenmarkt #ffvdwerf #oudegracht
Het Domplein verloor in de jaren zestig zijn historisch aanzien met al die geparkeerde auto's bumber aan bumper. In de jaren zeventig begon de Gemeente met het autoluw maken van de binnenstad. Pas in 1975 kwam hier een algeheel parkeerverbod #vervoerinutrecht
Stap in de veelkleurige geschiedenis van Utrecht met de uitgebreide boekencollectie van Amazon.nl. Dwaal door eeuwen van monumenten, verhalen en gebeurtenissen die het karakter van deze prachtige stad hebben gevormd. Beleef een historisch moment, zoals koningin Wilhelmina, prins Hendrik en prinses Juliana die de eerste steen leggen voor het nieuwe Diakonessenhuis. Begin vandaag nog met je reis door de tijd bij Amazon.nl!
Bron foto: Afbeelding van koningin Wilhelmina, prins Hendrik en prinses Juliana in een auto bij hun vertrek vanaf het terrein van het Diakonessenhuis (Bosboomstraat 1) te Utrecht na het leggen van de eerste steen van het nieuwe ziekenhuis uit de collectie van Het Utrechts Archief.
Oudegracht vanaf de Viebrug in 1966 | Restaurant 'De Oude Muntkelder' had als één van de eersten een terras op de werf #oudegracht
Het is 1913 | Trein met stoomlocomotief rijdt het Centraal Station in. Gezicht vanaf de voetbrug bij de Vleutenseweg. Op de achtergrond de Landstraat. Gesloopt in de jaren zestig #vervoerinutrecht
Oudegracht WZ 17 | Hier woonde Trijn van Leemput vanaf 1555. In 1577 werd door een groep vrouwen, olv Trijn, Kasteel Vredenburg gesloopt. 'Zij die moedig heeft gedaan dat burger noch soldaat in Utrecht dorst bestaan!' Later zat hier een brouwerij, vandaar de naam... #oudegracht
De stadsbussen kregen in 1952 een nieuwe betaalplank. Toen kocht je het kaartje nog gewoon bij de chauffeur #vervoerinutrecht
Uitgaan in Utrecht in 1961 | Oudegracht, Camera bioscoop. 'Alleen op de wereld', dat was een mieterse film! #oudegracht
Stationsplein in 1984 | Buspassagiers vonden de reclame voor zeep van Fa op de VAD streekbus 'onfris' #vervoerinutrecht
Dagelijks leven Utrecht | Oudegracht in de jaren 40 | Een kinderfeestje op de werf #oudegracht
Stadhuis / Stadhuisbrug in 1925 | Een versierde autobus fungeert als trouwkoets tijdens een bruiloft #vervoerinutrecht