Zo was Utrecht
Mijmeringen over de Domstad in vroeger tijden
Gaardbrug - 1935 | Nee...., het gaat nu eens niet om die toren.... maar die auto! Op de achtergrond een levensgrote muurreclame tegen de gevel van de Donkere Gaard: van Lin Mij, stoomwasserij en linnenverhuur #ffvdwerf #oudegracht
Verdwenen stadsbeeld - 1912 | Links over de Catharijnebrug de Stationswijk, die begin jaren zeventig is gesloopt. Let eens op die auto, maar liefst twee reservebanden op het dak..... autorijden was nog niet zo bedrijfszeker..... #vervoerinutrecht
Buitenlandse padvinders in 1937 na het sluiten van de Wereldjamboree te Vogelenzang op een dekschuit nabij de Stadhuisbrug. Op de andere schuit, het straatorkest De Veermannen. De padvinders werden in het Stadhuis ontvangen door burgemeester ter Pelkwijk #oudegracht
Wandel door de straten van Utrecht van vroeger met boeiende boeken van bol.com. Ervaar het verleden, van Romeinse vestigingen tot moderne hoogstandjes. Laat je verbazen door de architectuur, cultuur, en verhalen die het kloppende hart van de stad vormden. Selecteer jouw favoriete geschiedenisboek en ga mee op een intrigerende tocht door de annalen van Utrecht.
Bron afbeelding: Interieur van het HEMA warenhuis, Oudegracht 137 te Utrecht: een kijkje in de lunchroom uit de periode 1929-1935, vastgelegd door een onbekende fotograaf en nu te vinden in het publiek domein via Het Utrechts Archief.
Het is druk met winkelend publiek voor de Hema in 1955. Dit werd pas voetgangersgebied vanaf 1972 #oudegracht #utrecht
Baanstraat - 1901 | Bij de overweg mocht de gemeentetram niet door rijden, maar moest volgens Rijksvoorschriften stoppen. Op de rails overtuigde de conducteur zich ervan, met een groene veiligheidsvlag in de hand, dat de spoorlijn vrij was. Sinds 1908 Burgemeester Reigerstraat #vervoerinutrecht
'De Oudegracht in welstand' | Tekening van Chris Schut uit 1948. Vanonder de Smeebrug, met op de achtergrond de Weesbrug #oudegracht #getekendestad
Tramlijn 4, reed vanaf 1919 via de Kanaalstraat naar het centrum. Over het tracé was veel te doen. Tegenstanders zagen liever de tram over de Kanaalstraat of de Leidseweg rijden. Lijn 4 reed tot eind 1936 over de Billitonkade (foto). Rechts de Billitonstraat #vervoerinutrecht
Stadhuisbrug tot Bezembrug - 1927 | In de 17e eeuw stond hier een dubbele rij woningen (zoals aan de Lijnmarkt) met de buurtnaam Snippenvlucht. In 1700 afgebroken. De Oudegracht werd ter plekke verbreed voor de aanmerende schepen bij het Wed aan de Ganzenmarkt #oudegracht
Janskerkhof - Zomer 1956. Met zicht op de Lange Jansstraat. De bushalte is vernieuwd en aangepast. Bussen en rijwielen zitten elkaar op dit drukke punt niet meer in de weg. De fietsers rijden nu, tot op de dag van vandaag, achterom #vervoerinutrecht #ffvdwerf
In 1914 werd Modehuis Gerzon verbouwd. Tegenover het pand hangt half boven de werf en gracht de noodwinkel #oudegracht #verdwenenwinkelsinutrecht
Verdwenen stadsbeeld - 1940 | Het Leidseveer met rotonde, gezien vanuit de pas geopende Leidseveertunnel. Links de 1e Daalsedijk. De huizenrij op de achtergrond is begin jaren zeventig vervangen door troosteloos beton #vervoerinutrecht
De manufacturenwinkel van N.W Hendriksen in 1890 tegenover de Jansbrug #oudegracht #verdwenenwinkelsinutrecht
De Weerdsingel O.Z. Op de voorgrond de rotonde voor de Noorderbrug in 1936. Tramlijn 1, richting het Centraal Station, stopt zo dadelijk bij de met paaltjes omzoomde halteplaats. Rechts daarvan een krantenkiosk, waar je nog een krant kunt halen voor in de tram #vervoerinutrecht
In 1957 was er nog geen voetgangersgebied in de binnenstad. Voor het wandelend winkelpubliek was het hier langs de gracht stoep op, stoep af, en uitkijken dat je niet van de sokken gereden werd, want de auto had nog vrij baan #oudegracht
Dagelijks leven in Utrecht - 1965 | De rotonde op de kruising van Vleutenseweg en Thomas à Kempisweg (voorgrond). Op achtergrond de Spinozaweg #vervoerinutrecht
In 1924 kwam het postkantoor gereed. De Potterstraat moet nog worden verbreed. Het zou nog jaren duren (tot 1928) voordat J. de Waal & Zoon, gespecialiseerd in glas- en verfwaren, zijn pand opgaf en verhuisde naar een pand aan de Bemuurde Weerd #oudegracht
Fiets 'chaos' anno 1952 op het kruispunt van de Leidseweg met het Stationsplein. Achter het 'Vinke' gebouw krijgt de Jacobikerk sinds de zomerstorm in 1674 eindelijk weer een torenspits #vervoerinutrecht
Tussen de bioscoop en de Augustinuskerk staat het huis met de naam 't Vagevuur uit de 17e eeuw. De kerk staat er pas vanaf 1840. Het middeleeuwse huis aan de ander zijde werd in 1913 een bioscoop. Sindsdien noemt men dit lage pand spottend het huis tussen hel en hemel #oudegracht
De Nachtegaalstraat in de jaren vijftig. Vanaf het Maliebaan kruispunt. Zijn die sjieke auto's op weg naar de Emmalaan....? #vervoerinutrecht
1932 | Interieur van de bioscoop Rembrandt: de hal en de loketten. Begonnen in 1913 in een verbouwd herenhuis. In 1919 werd het pand ingrijpend veranderd. De vernieuwde bioscoop/het theater straalde zowel buiten als binnen grote grandeur uit vergelijkbaar met het Tuschinski Theater in Amsterdam #oudegracht
Voorstraat - Jaren dertig. Links ingang Boothstraat. Rechts winkels met : banketbakkerij, huishoudelijke artikelen; rijwielonderdelen; kruidenier, enz. Er ligt nog rails. Echter, de Gemeentetram is in 1938 opgeheven. De tram naar Zeist bleef tot 1949 rijden #vervoerinutrecht
Oudegracht, nabij de Drakenburgstraat - 1950 | Toen was het op zaterdagmiddag ook al gezellig op de werven, met de straatmuzikanten 'De Volendammers' #oudegracht
Vanaf augustus 1973 werd het mogelijk om de stad van het water af te bekijken. Door aan de Vismarkt, naast de Kalisbrug, een motorbootje te huren en door de grachten te varen #vervoerinutrecht
Je aarzelt even, voordat je hier aanbelt op nr. 357. Hier woonden, in drie huizen op een rij, in de 17e en 18e eeuw doodgravers. In de werfkelders onder deze panden werden doden opgebaard in afwachting van begrafenis of balseming. Het waren rijke mensen, die zich dit konden permitteren #oudegracht
Domplein ca. 1900 | Met de paardentram onder de Domtoren door #vervoerinutrecht
Bezembrug, jaren twintig | Nee, echt dit was een gewone doordeweekse dag #oudegracht
Stationshal - zomer 1967 | Drukte in de vertrekhal tijdens uittocht voor de zomervakantie. Zo is er een 8-daags abonnement - de Kriskraskaart - waarmee je voor f.40,- door heel Nederland reist. In 1969 introduceert NS een variant voor jongeren, de Tienertoerkaart #vervoerinutrecht