Zo was Utrecht
Mijmeringen over de Domstad in vroeger tijden
Net zoals Utrecht's eigen verhaal, vol verandering en vernieuwing, begint Nico van "Zo was Utrecht" aan een nieuw avontuur. De echo's van het verleden klinken door in zijn nieuwe thuis, en net zoals de stad zelf, is hij in beweging.
"Zo was Utrecht" neemt dus even een pauze. Tussen de drukte van verhuizing en verbouwing, vindt Nico een moment van reflectie. Maar geen zorgen, net zoals de Nicolaaskerkhof die door de jaren heen getransformeerd is, komt Nico weer terug, vernieuwd en vol met nieuwe verhalen uit het rijke verleden van Utrecht.
Bron afbeelding: Gezicht op de voorgevels van de huizen Nicolaaskerkhof 1-2 te Utrecht, vastgelegd tijdens een verbouwing op 11-12-1968. De foto, genomen door fotograaf G.J.C.A. Smilda, toont de dynamische veranderingen van de stad, een reflectie van Nico's eigen transformatie. Met toestemming via CC-BY-4.0 licentie door Erven G.J.C.A. Smilda via Het Utrechts Archief (Catalogusnummer 20668).
Tot snel, Nico. We kijken uit naar je terugkeer en naar de verhalen die je met ons deelt!
'Zo was Utrecht' gaat er een tijdje tussenuit. Verhuizing en verbouwing vergen veel energie en aandacht. Ik kom zeker terug! Tot dan!
Biltstraat in 1957: In december van dat jaar werden de automatische halve overwegbomen in gebruik genomen op de spoorwegovergang #vervoerinutrecht
Muurspreuken in Utrecht | Loop langs de werf, tussen Zandbrug en Jacobibrug ter hoogte van de Kargadoor, en kijk! (Utrecht voor beginners, Ingmar Heytze) #oudegracht
In het kader van 'Panorama 2000' werd het stadskasteel Oudaen veranderd in een kasteel uit Disneyland.... #oudegracht
Vredenburg 1973 | Auto's rijden er nog; autoverkeer richting de Catharijnesingel is echter niet meer mogelijk #vervoerinutrecht
Vanaf de Bakkerbrug in 1949 | Ligt daar rechts in de bocht nou een woonboot...? #oudegracht
Stationsplein - 1935 | Een Bedford autobus lijn 3, gefabriceerd bij Werkspoor, staat gereed om passagiers naar Zuilen te rijden (foto Pieneman) #vervoerinutrecht
Potterstraat / hoek Oudegracht – 1963 | In Ruteck’s Lunchroom een optreden van de Andi sisters tijdens een zangconcours voor amateurs #oudegracht
Dagelijks leven in Utrecht - 1925 | Vermoedelijk op de Neude. Bodedienst H. van Eck. Rijdend van Amerongen op Utrecht #vervoerinutrecht
Cinecave onder bioscopen Camera en Studio in 1966 | Herman van Veen tijdens het slotfeest van de Cinemanifestatie 66 (H. Hofland) #oudegracht
Potterstraat in 1965 | Gezien vanaf de hoek met de Viebrug #oudegracht
Jansbrug - 1957 | Pianohandel + Muziekschool Wagenaar; Bonthandel Chiotakis + Modehuis Ben Hendriks (Foto L.H. Hofland) #oudegracht
Maliebaanstation 1940 | Meneer de machinist.... mag ik een stukje meerijden....? Aaah toe.. #vervoerinutrecht
Hoek met Potterstraat - Jaren Vijftig | Heck's Lunchroom: Levende muziek op de Titanic.... #oudegracht
Hoek Rijnkade/Catharijnekade met Vredenburg - 1947 | Tram 3 wacht op het teken om via de Catharijnebrug en Leidseveer naar het station te rijden #vervoerinutrecht
Stadhuisbrug 1937 | Een trouwstoet nadert het Stadhuis #oudegracht
Een koets van de "Sjeesclub", het dispuut Tres Faciunt Collegium van het Utrechts Studenten Corps, rijdt in 1909 de Nobelstraat in. Rechts het gebouw van de Levensverzekeringsmaatschappij Piëtas, hoek Drift #moesmansutrecht #vervoerinutrecht
Gaardbrug - 1935 | Nee...., het gaat nu eens niet om die toren.... maar die auto! Op de achtergrond een levensgrote muurreclame tegen de gevel van de Donkere Gaard: van Lin Mij, stoomwasserij en linnenverhuur #ffvdwerf #oudegracht
Verdwenen stadsbeeld - 1912 | Links over de Catharijnebrug de Stationswijk, die begin jaren zeventig is gesloopt. Let eens op die auto, maar liefst twee reservebanden op het dak..... autorijden was nog niet zo bedrijfszeker..... #vervoerinutrecht
Buitenlandse padvinders in 1937 na het sluiten van de Wereldjamboree te Vogelenzang op een dekschuit nabij de Stadhuisbrug. Op de andere schuit, het straatorkest De Veermannen. De padvinders werden in het Stadhuis ontvangen door burgemeester ter Pelkwijk #oudegracht
Wandel door de straten van Utrecht van vroeger met boeiende boeken van bol.com. Ervaar het verleden, van Romeinse vestigingen tot moderne hoogstandjes. Laat je verbazen door de architectuur, cultuur, en verhalen die het kloppende hart van de stad vormden. Selecteer jouw favoriete geschiedenisboek en ga mee op een intrigerende tocht door de annalen van Utrecht.
Bron afbeelding: Interieur van het HEMA warenhuis, Oudegracht 137 te Utrecht: een kijkje in de lunchroom uit de periode 1929-1935, vastgelegd door een onbekende fotograaf en nu te vinden in het publiek domein via Het Utrechts Archief.
Het is druk met winkelend publiek voor de Hema in 1955. Dit werd pas voetgangersgebied vanaf 1972 #oudegracht #utrecht
Baanstraat - 1901 | Bij de overweg mocht de gemeentetram niet door rijden, maar moest volgens Rijksvoorschriften stoppen. Op de rails overtuigde de conducteur zich ervan, met een groene veiligheidsvlag in de hand, dat de spoorlijn vrij was. Sinds 1908 Burgemeester Reigerstraat #vervoerinutrecht
'De Oudegracht in welstand' | Tekening van Chris Schut uit 1948. Vanonder de Smeebrug, met op de achtergrond de Weesbrug #oudegracht #getekendestad
Tramlijn 4, reed vanaf 1919 via de Kanaalstraat naar het centrum. Over het tracé was veel te doen. Tegenstanders zagen liever de tram over de Kanaalstraat of de Leidseweg rijden. Lijn 4 reed tot eind 1936 over de Billitonkade (foto). Rechts de Billitonstraat #vervoerinutrecht
Stadhuisbrug tot Bezembrug - 1927 | In de 17e eeuw stond hier een dubbele rij woningen (zoals aan de Lijnmarkt) met de buurtnaam Snippenvlucht. In 1700 afgebroken. De Oudegracht werd ter plekke verbreed voor de aanmerende schepen bij het Wed aan de Ganzenmarkt #oudegracht
Janskerkhof - Zomer 1956. Met zicht op de Lange Jansstraat. De bushalte is vernieuwd en aangepast. Bussen en rijwielen zitten elkaar op dit drukke punt niet meer in de weg. De fietsers rijden nu, tot op de dag van vandaag, achterom #vervoerinutrecht #ffvdwerf