Zo was Utrecht
Mijmeringen over de Domstad in vroeger tijden


De eerste auto in Utrecht. Uit de krant van 1896: 'Gisteren passeerde op de Biltstraat een rijtuig zonder paarden'
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Prof. Jordanlaan (sinds 1958) Maar in 1953 werd hier voor het laatst tol geheven bij binnenkomst van de stad!
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht #ffvdwerf


De Jeugdboekenbus in 1955 in de Rijnlaan De bus was een initiatief van de Openbare Leesbibliotheek
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


De Rodebrug over de Vecht 1957 Links de Hogelanden WZ. Rechts Dakpannenfabriek De Roode Brug aan de Vinkenkade
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Gruttersdijk in 1957 Rechts de huizen aan de Hopakker naast de Oosterstroom en de molen Rijn en Zon
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


St-Josephlaan meest lawaaiige straat. Hier bij de kruising met de Amsterdamsestraatweg. In 1969 kwam er ook al flink wat verkeer door deze laan #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Vanaf 1924 was er een autobusstation op het Vredenburg. Hier vertrokken de bussen van het streekvervoer
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Linschotensingel 1959 Gezicht op de voorgevel van flatgebouw met rechts de Marcuskerk a.d Wijnesteinlaan
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


De Willemsbrug in 1902. Rechts naar de Mariaplaats
#dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


De Weerdbrug in 1902. Rechts de Van Asch van Wijckskade
#dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


De tunnel 'Uit en In' in 1902 bij de Laan van Puntenburg naar het spoorwegterrein. In 1936 verdwenen
#verdwenenstadsbeeld #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Achterzijde Centraal Station in 1902, met op voorgrond Leidsche Rijn en Leidseweg. Later de Sijpesteijnkade #verdwenenstadsbeeld #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Museumlaan en Hogelandsepark in 1902
#dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Baanstraat in 1902, met op voorgrond de spoorwegovergang. Dit is sinds 1911 de Burgemeester Reigerstraat #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


De Nieuwegracht in 1902 met op achtergrond de Paulusbrug
#dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Maliesingel in 1902, met links de Johan van Oldenbarneveltlaan naar het Maliebaanstation
#dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Het Wed in 1902 richting Domplein en Korte Nieuwstraat
#dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


De Vismarkt in 1902 vanaf de Stadhuisbrug
#dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


De Lange Elisabethstraat in 1902 vanaf het Vredenburg
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Catharijnesingel in 1902 met de Catharijnebrug richting het Vredenburg
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Stationsplein in 1902. Ingang Centraal Station. Links de wachtkamers en rechts 't kantoor van een reisagentschap #hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Maliesingel in 1902 De speelplaats van het Roomsch-Katholiek Wees- en Oudeliedengesticht "St. Hieronymus"
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Utrecht op Zondag - 1902 De Boothstraat vanaf de Voorstraat. Hier woonde vanaf 1854 tot 1903 de predikant en dichter Nicolaas Beets,#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Het Oudkerkhof in 1902 richting het Stadhuis
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Het Oorsprongpark in 1902 richting Museumlaan
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Wittevrouwensingel in 1902, met rechts de HBS voor meisjes en het Museum voor Kunstnijverheid aan de Wittevrouwenkade
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


Restauratie Domtoren De toren stond al eerder in de steigers, zoals hier langs de lantaarn in 1904
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht


De Ramstraat in Oudwijk in 1902 / Richting de Maliebaan
#hetutrechtsarchief #zowasutrecht #dagelijksleveninutrecht