Zo was Utrecht
Mijmeringen over de Domstad in vroeger tijden
Tussen de Bakkerbrug en de Jansbrug was elke zaterdag, sinds jaar- en dag, een druk bezochte markt van ‘borstelwerk, galanterieën, glas, aardewerk, potten en pannen’. Deze ‘pottenmarkt’ moest, na meer dan 100 jaar op deze plek, wijken voor de aanleg van tramrails voor de paardentram en werd in 1892 verplaatst naar de Neude bij de pomp.
Vanaf 1901 werd deze pottenmarkt op de Neude uitgebreid met een markt in 'ongeregelde goederen', een 'luizen' markt van tweedehands kleding en oude spullen. Pannen, kachelpijpen, strijkbouten, servies en, zoals te zien is op de foto, ouderwetse fornuizen. Tegelijkertijd kwam de lapjesmarkt hier van de Mariaplaats wegens overlast voor ziekenhuis Johan de Deo. Deze lapjesmarkt was de voorloper van de huidige stoffenmarkt in de Breedstraat
Voor handelaren, kijkers en kopers was er het retiradegebouwtje, omdat een mens wel eens moet.. en waarin je dus kon plassen voor een cent.
Er waren kleurrijke figuren te zien op deze wekelijkse 'oudemarkt'. Zoals 'Mie de rokende kluit'. Bekend figuur uit Wijk C. Handelde in tweedehands kleding. Bij winterse koude zat zij met een stoof, met een halfdoorgebrande turf, onder de rokken. Dat kon nogal roken, vandaar haar wonderlijke bijnaam.
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #utrechtkalendermoesman
Moesman, die op de Neude woonde, maakte vanaf 1890 tal van foto's van dit marktleven. Op zaterdag was het dan ook een drukte van belang en was het loven, bieden, ruilen en kopen volop aan de gang
Vanaf de Oudegracht een inkijk in de Geertestraat in 1895. Deze straat, die uitkomt op het Geertekerkhof, dateert al uit de middeleeuwen en stond toen bekend als de St. Geertruidasteeg. De spits van de Geertekerk is te zien.
Rechts van de Geertestraat staat het huis Grijsesteijn met zijn mooie trapgevel, bood onderdak aan een smederij, bakkerij en sigarenzaak. Ingmar Heytze schreef bij de restauratie in 2012: Maar altijd brandde ergens vuur; hier werd gemind, gewerkt, geleefd.
Links op de hoek Slijterij 'De Morgenster', werd later Café 'De Morgenster' en bestaat al meer dan 100 jaar. Heeft een gevelsteen met een afbeelding van een stralende zon. In de veertiende eeuw zat hier slagerij 'De Drie Hammen'. Naast veel brouwerijen en vlakbij het buurtje de Zeven Steegjes, lag de komst van een buurtkroeg op deze plek voor de hand. In maart 1959 brandde het pand volledig uit. Maar de Morgenster herrees als een Phoenix uit de as en werd in de oude stijl herbouwd.
Op de Geertebrug staat nog een baliekluiver.... De werf onderaan is afgezet met een hek, met rechts nog een afscheiding. De werven waren toen nog particulier bezit. Op de zijkant van Geertebrug staat nog een mededeling (niet zichtbaar): 'Goed drinkwater verkrijgbaar bij de stadspomp Geertekerkhof'. In 1883 kreeg de stad waterleiding. Toch dronk men nog jarenlang uit pompen en grachten
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #utrechtkalendermoesman
Foto van Johannes Anthonius Moesman (Utrecht 1859 - 1937). Hij legde in zijn tijd de activiteiten en veranderingen in de stad, als amateurfotograaf, vast
De nog niet verbrede Potterstraat in 1905 op de hoek met de Oudegracht. Een 'reteveger' (een minder chique benaming voor railleur) van de gemeentereiniging aan het werk.
Met een lange stok waar een schraper aan is bevestigd, ontdoet hij de gleuf van de tramrails van de paardenpoep, bladeren en andere rommel welke tot ontsporing van de paardentram zou kunnen leiden, zodat de trams onbelemmerd kunnen blijven rijden. Een uitgestorven beroep. Toen de paardentram opgeheven werd raakte hij werkloos.
‘Reet’ betekent letterlijk ‘kier’ of ‘spleet’. Al wordt het woord tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar gebruikt als ordinair synoniem voor ‘achterwerk’. Het woord reteveger (reetveger) is door de jaren heen verworden tot een scheldwoord voor homoseksuele mannen.
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief
Johannes Anthonius Moesman (Utrecht 1859 - 1937) legde in zijn tijd de activiteiten en veranderingen in de stad, als amateurfotograaf, vast
Als je niet meer lachen kan,
Kijk de paardentram 's an.
Als je dat mirakel ziet,
Lach je of je wil of niet.
Iemand met een haastig lijf,
Vloekt de tram geregeld stijf.
't Is een grote ergernis,
't Lijkt wel een begrafenis
Mot je ergens gauw naar toe
Klim dan liever op een koe.
Koos Speenhoff (1869 - 1945)
Op de foto van Moesman de paardentram op de Wittevrouwenbrug in 1904, met op de achtergrond de Wittevrouwensingel. Vertrokken vanaf de Willem Barendszstraat, via station Biltstraat, richting het centrum, met als eindbestemming het Centraal Station.
Voorop een reclame van het warenhuis de 'Grand Bazar Francais', die toen nog in de Bakkerstraat zat, maar in 1905 naar de hoek Lange Viestraat met de Oudegracht verhuisde. In 1925 werd het 'Galeries Modernes'. In 1941 werd op deze hoek het gebouw geopend, zoals wij dat nu nog kennen.
De paardentram had geen vaste haltes. Men kon de tram overal aanroepen. Echter niet op moeilijke punten, zoals bruggen, daar dit de paarden nodeloos vermoeide. De paardentram was geliefd. De koetsier stopte op verzoek en wachtte geduldig, ook als een passagier ergens even een brief ging afleveren. De tramwagens waren klein. Er werd niet gepraat, maar gefluisterd.
Een enkele passagier kreeg medelijden met de paarden, ze deden hem denken ‘aan een paard in een roman van Dickens’: 'des armen schepsels buikriem werd stevig vastgesnoerd, om het voor instorting te vrijwaren'.
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief
Foto van Johannes Anthonius Moesman (Utrecht 1859 - 1937). Hij legde in zijn tijd de activiteiten en veranderingen in de stad, als amateurfotograaf, vast
De fotograaf heeft de nieuwbouw van Centraal Apotheek De Liefde op de hoek van Voorstraat en Neude speciaal op het oog. Gebouwd in opdracht van Johan de Liefde. Destijds een bekende ondernemer. Als uitgever van het Utrechtsch Nieuwsblad richtte hij een eigen ziekenfonds op voor de lezers van zijn krant. In zijn apotheek werden 'uitsluitend geneesmiddelen van de allerbeste kwaliteit' in voorraad gehouden.
In 1903 werd het bestaande pand afgebroken en vervangen door nieuwbouw in de toen moderne architectuurstijl van de Jugendstil. Het gebouw viel onmiddellijk op in zijn omgeving door zijn hoefijzervormige bogen en de lichte materialen. Het is één van de mooiste voorbeelden van Jugendstil in onze stad.
Nog geen twee jaar eerder was aan het Leidseveer het grote Jugendstilpand van Levensverzekeringsmaatschappij 'De Utrecht' geheel in deze stijl opgetrokken. Het moet veel indruk hebben gemaakt, want in de jaren erna verscheen in het centrum een hele reeks gebouwen in Jugendstil. Vooral eigenaren van winkels, café-restaurants en apotheken lieten hun panden optrekken in deze moderne stijl
Tegenwoordig is er géén apotheek meer gevestigd in het pand aan de Voorstraat.
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #hetutrechtfotoboek19002000
Foto uit 1907 van Johannes Anthonius Moesman (Utrecht 1859 - 1937). Hij legde in zijn tijd de activiteiten en veranderingen in de stad, als amateurfotograaf, vast
Het Vredenburg was al sinds de late 16e eeuw de plaats waar de veemarkten werden gehouden. Op de foto van Moesman uit 1904 zijn de stenen palen en balies te zien waar de koeien aan vastgebonden konden worden.
Daarachter bevinden zich de schouwburg (links) en de Korenbeurs (rechts). Sinds het einde van de 18e eeuw bevond zich een schouwburg op het Vredenburg, het gebouw op deze foto dateerde uit de 19e eeuw. Het werd pas in 1913 een gemeentelijke, dus stadsschouwburg. De Korenbeurs bevond zich, samen met de Fruithal, sinds het eind van de 19e eeuw in twee overdekte hallen op het Vredenburg.
Zowel de stadsschouwburg als beide hallen zouden in de daaropvolgende decennia plaatsmaken voor de Jaarbeurs. In 1928 werd de veemarkt op het Vredenburg gesloten en verplaatst naar het marktcomplex aan de Croeselaan. De nieuwe stadsschouwburg werd in 1941 geopend op het Lucasbolwerk.
Vóór de Korenbeurs staan mensen te demonstreren voor het algemeen kiesrecht. Vrouwen hadden nog geen recht om te stemmen. Het zou tot 1917 duren voor het algemeen kiesrecht werd ingevoerd.
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #hetutrechtfotoboek19002000
Johannes Anthonius Moesman (Utrecht 1859 - 1937) legde in zijn tijd de activiteiten en veranderingen in de stad, als amateurfotograaf, vast
Zicht op de zijgevel van het 'kasteelachtige' kantoorgebouw van de Levensverzekeringsmaatschappij Piëtas aan de Drift, met in het midden de ingang van de (nog niet verbrede) Nobelstraat tijdens het uitvoeren van bestratingswerkzaamheden ten behoeve van de tram in 1907.
De straten die het meest aangepast dienden te worden aan het toenemende verkeer door de binnenstad lagen tussen het Vredenburg en het Lucasbolwerk. Juist door de groei van de stad aan de oostkant en aan de westkant, werd het doorkruisen van het centrum van oost naar west zeer belangrijk. Maar deze route was niet aanwezig in het middeleeuwse stratenpatroon, er moest dus fors ingegrepen worden.
Belangrijk daarbij was dat het moderne openbaar vervoer langs deze route kon, dus werden er tramrails aangelegd. Een bijkomend effect van deze opwaardering was de vestiging van winkels en kantoorgebouwen.
Zo bouwde Levensverzekeringsmaatschappij Piëtas haar enorme kantoor in 1904 op de hoek van de Nobelstraat en de Drift. Een goede bereikbaarheid met openbaar vervoer was ook in 1900 al belangrijk
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #hetutrechtfotoboek19002000
Johannes Anthonius Moesman (Utrecht 1859 - 1937) legde in zijn tijd de activiteiten en veranderingen in de stad, als amateurfotograaf, vast
Vanaf het Domplein richting het Pieterskerkhof zicht in de verbrede Voetiussteeg. De huizen aan de linkerkant zijn in 1907 allemaal gesloopt.
Smalle straten en steegjes werden na 1900 op diverse plaatsen in de binnenstad verbreed. Het toegenomen verkeer van trams, fietsers, voetgangers en zelfs een enkele auto had steeds meer behoefte aan ruimte. De middeleeuwse stad was niet op veel verkeer berekend en smalle straten werden een toenemend probleem. Rondom het centraal gelegen Domplein vonden om die reden allerlei verbredingen plaats: de Korte Jansstraat, de Domstraat en hier de Voetiussteeg. Hoogleraar theologie Voetius (1589-1676) van de Universiteit woonde hier.
De Voetiussteeg, eerder de Poelenburgsteeg genoemd naar de schilder Cornelis van Poelenburg (1594-1667), had in de volksmond de naam Ezelsteegje omdat op paaszondag hier een ezel met een Christusbeeld van de Dom naar de Pieterskerk ging, symboliek voor de intocht van Jezus. De verbrede straat werd hernoemd als Voetiusstraat.
Aan de linkerzijde van de straat is in 1912 de Openbare Bibliotheek geopend met het karakteristieke torentje (zie tweede foto). Utrecht had als eerste stad in Nederland een openbare bibliotheek, opgericht in 1892 met het eerste pand in de Loeff Berchmakerstraat.
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #hetutrechtfotoboek19002000
Johannes Anthonius Moesman (Utrecht 1859 - 1937) legde in zijn tijd de activiteiten en veranderingen in de stad, als amateurfotograaf, vast
Op de hoek van de Voorstraat met de Lange Jansstraat poseert de schoonmoeder van Moesman in 1910 met een vriendin. Links is net zichtbaar de winkel van de fotograaf.
Johannes Anthonius Moesman was de zoon van een boekbinder en bekwaamde zichzelf als lithograaf. Na een dienstverband bij ‘Stoomdrukkerij De Industrie’ begon hij een eigen drukkerij in de Voorstraat. In 1894 vestigde hij zich aan de Neude, op nummer 7, met een drukkerij en een winkel in prenten. Moesman was zeer geïnteresseerd in de geschiedenis van Utrecht en verzamelde van alles wat daarmee te maken had. Rond 1890 was hij begonnen met fotograferen. Veel van zijn foto’s gebruikte hij voor prentbriefkaarten. Moesman trouwde laat; zijn enige zoon, Johannes Hendrikus (’Joop’) Moesman, werd bekend als schilder.
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #utrechtkalendermoesman
Johannes Anthonius Moesman (Utrecht 1859 - 1937) was een verwoed amateurfotograaf. Hij woonde in de Voorstraat, later de Neude, en legde dagelijks het straatleven vast
Moesman legde in 1904, in een aantal foto's, bezoekers vast van een openbare muziekuitvoering van het Utrechts Stedelijk Orkest in het park rond Hoogeland. Dit fraaie park, rond het Huis waarin het Stedelijk Museum van Oudheden was gevestigd, was aangelegd door tuinarchitect Hendrik van Lunteren. Hij was eigenaar van de kwekerij Flora's Hof aan de voet van de Domtoren.
Tot voor kort lag er een groot veld rond de buitenplaats Het Hoogeland, waarop festiviteiten werden gehouden, zoals een Concours Hippique. In 1898 werd echter de Emmalaan aangelegd met verschillende mooie huizen, door particulieren met geld. We zien op de foto daarom toch voornamelijk de gegoede burgerij wandelen, afgaande op de kleding en hoeden van de dames en heren.
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief
De foto's zijn gemaakt door Johannes Anthonius Moesman (Utrecht 1859 - 1937). Hij maakte tal van foto's van het dagelijkse leven in een losse stijl van fotograferen
De fanfare van het Leger des Heils komt voorbij de spoorwegovergang in de Maliebaan. Op de achtergrond het imposante huis Maliebaan 108. Moesman maakte deze foto in 1910 ter hoogte van de Museumlaan, waar de Oosterspoorlijn de Maliebaan kruist en waar zich de buitenplaatsen 'Het Hogeland' en 'De Oorsprong' bevinden. De fanfare had hun domicilie vlakbij in een verenigingsgebouw in de Monseigneur van de Weteringstraat.
De Maliebaan was niet alleen een plek waar toen nog vooraanstaande families een groot huis hadden, maar ook een plaats waar sociëteiten en uitspanningen waren. Al met al een omgeving waar een muziekkorps niet uit de toon valt.
Fotograaf Johannes Anthonius Moesman (1859 - 1937) hield ervan de stad vast te leggen in 'snapshots', bijna achteloze plaatjes van mensen in hun omgeving
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief #hetutrechtfotoboek19002000
Geschrokken van de dalende kijkcijfers, plaats ik als de duvel hier weer een prent van de Domtoren... Moesman stond in 1898 op de Weesbrug toen hij deze foto maakte. Verderop de Hamburgerbrug. De werven waren toen nog particulier bezit en werden voor velerlei doeleinden gebruikt. Er staat zelfs een kippenhok...!
Een aantal jaren later begon een eerdere restauratie van de Domtoren die bijna 30 jaar duurde. Wat dat betreft hoeven wij nu niet te zeuren want in 2024, na slechts een aantal jaren, komt onze toren weer uit de steigers
Johannes Anthonius Moesman (1859 - 1937) was fotograaf. Hij schoot tal van foto's van het Utrechtse straatleven in een losse stijl van fotograferen
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief
De Lange Jansstraat vanaf de Neude. Het is 1908 en de paardentram is recent vervangen door de elektrische tram. De graafwerkzaamheden zijn voor de nieuwe tramrails. Helemaal rechts een reclamezuil. De Lange Jansstraat zou pas in de jaren zestig worden verbreed.
Rechts op de hoek de Patisseriewinkel 'Salon Glaces Plombières', waar ze ook heerlijk ijs verkopen. In de tweede helft van de 19e eeuw woedde er een Franse rage. Hotel 'De Nederlanden' op het Janskerkhof werd 'Des Pays Bas'; winkels werden een 'Maison' en de bakker 'Patisserie'. In de Lange Viestraat opende in 1901 de 'Grand Bazar Francais'. De voorloper van 'Galeries Modernes'. Frans was een sjieke taal.
De foto is gemaakt door Johannes Anthonius Moesman (1859 - 1937). Hij maakte tal van foto's van het dagelijkse leven in een losse stijl van fotograferen
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief
Johannes Anthonius Moesman (1859 - 1937) was de zoon van een boekbinder en bekwaamde zichzelf als lithograaf. In 1894 vestigde hij zich aan de Neude met een drukkerij en een winkel in prenten. Moesman was zeer geïnteresseerd in de geschiedenis van Utrecht en verzamelde van alles wat daarmee te maken had. Rond 1890 was hij begonnen met fotograferen. Veel van zijn foto's gebruikte hij voor prentbriefkaarten
#zowasutrecht #moesmansutrecht #utrechtrond1900 #dagelijksleveninutrecht #hetutrechtsarchief
Moesman´s dagelijks leven - 1907 | Tent op de Neude. Daarachter Rijksmunt. In 1921 kwam hier het postkantoor (J.A. Moesman 1859 - 1937)
Voorstraat - 1898 | In 1884 was Bell-Telephoon gestart op de Neude. Met aansluitingen via de daken. De eerste 70 abonnees waren naast nutsbedrijven o.m: Gasfabriek; Loodpletterij Hamburger; Hotel Pays-Bas; Beenzwart; Park Tivoli; Vlaer & Kol Bankiers. Een stadsgesprek kostte 10c
Op de Neude waren Volendammers, die muziek maakten. Eerst moest ze erom lachen, dat mannen boven zo'n wijde broek ernstig konden blijven. Ze hoorde al gauw, dat hun wijsjes toch niet voor de poes waren. Die met de harmonica zong erbij (C.C.S. Crone, Het Feestelijk Leven, 1936)
#zowasutrecht #utrechtzowashet #hetutrechtvankeescrone #ccscrone
Leidseweg 1930. Vier dames gekiekt door een straatfotograaf. Op achtergrond het Vredenburg en we herkennen de koepel van de St. Augustinuskerk
#zowasutrecht #utrechtzowashet #dagelijksleveninutrecht #verdweneninutrecht
Vleutenseweg in 1930. Sinds 1948 Leidseveer. De binnenhaven met aanlegplaats, achter de houten palen, is in 1929 gedempt. Op het terrein staan autobussen geparkeerd. Rechts gebouw 'De Utrecht' aan de Leidseweg. Op achtergrond de Jaarbeurs. Nu TivoliVredenburg
#zowasutrecht #utrechtzowashet #verdweneninutrecht
In 1936 besliste Utrecht om de stadstram op te doeken. Het was meteen druk op het Stationsplein bij stadsbus lijn 3 naar de Sweder van Zuylenweg. Het werd wel dringen want er konden maar 34 mensen mee......
De zaterdagse bloemenmarkt is al sinds 1835 op het Janskerkhof. Daarvoor bestond de markt al op de Stadhuisbrug. De Utrechtsche Provinciale en Stads-Courant schreef in 1889
-
"Onder den lommer der breed gekruinde boomen is er in ons land bijna geen bloemenmarkt met de onze te vergelijken, zowel in aangenaamheid van standplaats als in weelde, overvloed en verscheidenheid van bloemen. Wie des Zaterdags dus een oogenblikje kan uitbreken zal zich met een bezoek aan het Janskerkhof een opwekkend genot verschaffen"
De in 1899 in Jugendstil gebouwde Studentensociëteit P.H.R.M. (het Gele Kasteel) van het Utrechtsch Studenten Corps aan het Janskerkhof
#zowasutrecht #utrechtzowashet #utrechtcentrum #utrechtstudentenstad #jugendstil
Café 'De Morgenster' aan de Oudegracht, tegenover de Geertebrug, heeft een gevelsteen met een afbeelding van een stralende zon. In de veertiende eeuw zat hier slagerij 'De Drie Hammen'. Vanaf rond 1900 een slijterij. Naast veel brouwerijen en vlakbij het buurtje de Zeven Steegjes, lag de komst van een buurtkroeg op deze plek voor de hand
-
In maart 1959 brandde het pand volledig uit. Maar de Morgenster herrees als een Phoenix uit de as en werd in de oude stijl herbouwd. Binnen herinnert een collage van kindertekeningen aan de muur aan het onverwachte bezoek dat Maxima met de prinsesjes in 2008 aan het café bracht
-
#zowasutrecht #utrechtzowashet #utrechtcentrum #oudegrachtutrecht #cafedemorgenster #maxima
De Geertekerk vanaf de Springweg, een mooi stukje oud Utrecht, geschilderd in 1941 door de Utrechtse schilder Louis Wijmans (1905 - 1994). Het schilderij werd destijds ingestuurd n.a.v. een prijsvraag van het Genootschap Kunstliefde toen er sprake van was dat de kerk afgebroken zou worden.
#zowasutrecht #utrechtzowashet #kerkeninutrecht #utrechtinprent #kunstencultuurinutrecht #utrecht #centraalmuseum
Jan van Scorelstraat. Ingang van het St. Anthonius Ziekenhuis in 1971. Het ziekenhuis werd in 1910 door de toenmalige aartsbisschop van Utrecht Henricus van de Wetering opgericht en verhuisde in 1983 naar Nieuwegein
#zowasutrecht #utrechtzowashet #verdweneninutrecht #utrecht1950tot1975 #schildersbuurt
De Monicakerk in 1971 vanaf de Singelstraat. In 1866 gebouwd als bijkerk v.d Augustinuskerk. Rond 1970 liep het aantal parochianen terug en is tot afbraak besloten. Samengevoegd met de Nicolaasparochie. In de jaren zeventig vochten actiegroepen om het voortbestaan. In 1977 toch gesloopt
#zowasutrecht #utrechtzowashet #verdweneninutrecht #pijlsweerd #utrecht1950tot1975 #kerkeninutrecht
Vooruit, om vooral niet te vergeten! Zo hoort onze Domtoren er uit te zien! Dat was voor het laatst in 2019. En we moeten nog even geduld hebben, want in 2024 willen ze klaar zijn met de restauratie. Ik blijf realistisch en hou het op 2025...
#zowasutrecht #utrechtzowashet #domstad #kijkopdedom #domtoren #diedomdaar
Maliesingel 1637: Het Stadsbestuur koopt de herberg het 'Gulden Vlies' en laat het pand verbouwen tot Maliehuis. Clubhuis voor de Maliespelers. Het tegeltableau in de gevel, met het huis aan de Maliesingel en de brug naar Lepelenburg, is gebaseerd op een prent van Jan van Vianen
#zowasutrecht #utrechtzowashet #geveltekensinutrecht #gevelsteneninutrecht @gevelstenen_utrecht #utrechtdesingelrond